Born to chase the moonlight.

jupp_198639271 nolonger_193899779 dancing mind_193899728 justdoit_193899962 illness_193939642 doing_193899587

Hej, var ute och sprang en runda tidigare ikväll och tänkte nu berätta för er om mina rutiner vad gäller löpningen. Inledningsvis måste jag bara säga att jag verkligen älskar att vara ute och röra på mig på det här sättet, finns ingen bättre träningsform enligt mig! Det är lättillgängligt – bara att gå utanför dörren – och billigt i jämförelse med att betala en summa pengar för att stå på ett oinspirerande löpband inne på något gym någonstans. Herre min skapare vad långtråkigt att springa utan att komma någon vart! Dessutom är det ju så härligt att vara ute, få friskluft och rensa huvudet. Det enda du behöver är egentligen ett par bra löparskor, kläder att springa i och en gnutta motivation. Det sistnämnda kan förstås vara ganska svåråtkomligt i perioder, men med bilderna ovan tänkte jag försöka bidra lite.

Nästan alla jag känner avskyr löpning. Det främsta argumentet är att de tycker det är enformigt, men det kan jag såklart inte hålla med om. Det blir vad man gör det till! Själv har jag alltid delmål när jag är ute och jag springer alltid efter en väl strukturerad plan. Till att börja med går jag ut ganska fort för att få in ett bra tempo och för att känna att jag kommer framåt med en gång. Det är nämligen inte särskilt stimulerande att känna att man mer eller mindre trampar runt på samma gata – vilket är ett av mina delmål. En delsträcka. Jag springer på en hel del olika vägar och tänker varje gång jag är på en ny att fas x är avklarad, bara y kvar.

Efter att ha startat på en medelhög hastighet kan jag sakta ner lite, men försöker ändå hålla en jämn och bra takt när jag väl “lagt grunden” så att säga. Sen har jag även bestämt mig för att över alla bilvägar och i alla uppförsbackar springer jag extra fort för att bli av med motståndet innan det hinner bli en börda. Hellre intensiv och kortvarig smärta än mildare och utdragen sådan. Dessutom tycker jag inte att det är speciellt mycket mildare när det varar längre. Hur som helst, jag har även klart för mig vilken sida om olika träd och stolpar jag springer och jag gör precis likadant varje gång. Det har blivit på rutin, precis som det har blivit på rutin att börja göra i ordning mig prick 19:40 varje dag och vara ute vid 20:00 och det fungerar för mig. Det är bara bestämma sig. Givetvis springer jag inte varje dag, men minst tre dagar i veckan är jag ute i alla fall. Springer förresten också lite fortare vid varje människa jag passerar, eller när jag känner att det kommer en bil bakom mig; bara för att de ska tycka att jag är duktig, ha. Man får ju ha sina knep!

En annan sak som mer eller mindre blivit en vana är att jag alltid ger mig ut på kvällarna, då springer jag automatiskt fortare eftersom jag tycker det är obehagligt att springa i Malmö och för att det oftast är kyligare, vilket gör att man vill hem till värmen snarast. Jag springer alltid samma runda och den ligger på drygt 5,5 kilometer som jag tar mig runt på cirka 30 minuter. Ska också tillägga att jag har två ställen på sista biten där jag går ett par meter, bara för att orka ta i lite hårdare på slutet. Får förresten inte glömma att berätta att jag aldrig lyssnar på musik när jag springer, jag kan helt enkelt inte springa då. Min andning blir helt knas i takt till musiken och då orkar jag springa på sin höjd kanske 100 meter. Sen är det ganska klokt att inte ha musik ändå, särskilt om kvällarna ju. Jag kan dock tycka att det är rätt mysigt att höra naturliga ljud också, kanske inte så mycket sådant här i stan, men i alla fall.

Efter varje runda avslutar jag med olika övningar (inget märkvärdigt) och sen stretchar jag också vilket jag tycker är det bästa som finns, så skönt. Därefter är det duschen som gäller och sen sängen, gissa om det är underbart att gå och lägga sig då! Nu tänker jag runda av med ett citat som jag tycker stämmer oerhört tokbra…

“The toughest part of any run is getting yourself out of the door.”

Så sant!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *